Powered by Blogger.

Monday, August 1, 2011

teaching is coollll

salam alaik.
alhamdullillah aku masih lagi dapat merasai puasa di bulan ramadhan tawon nih..lebih lebih lagi dapat puasa penuh kat umah.lagi lah rasa macam akulah manusia paling betuah kat bumi ni.oke setop meklah.bulan bulan pose nih xleh cakap banyak banyak, nanti kurang pahala puasa kalau cakap benda yang x berfaedah.tak ke gituh kawan kawan?

sementara tunggu nak berbuka,aku pon terpegang laptop.ter pegang ya..tak sengaja punya cite la ni....ingat nak puasa laptop,ramadhan tahun ni..tp tak tahan ler..bosan..disebabkan da puasa tv,so laptop kite bagi peluang siket ntok hapdet belog yang terbengkalai nih..bule tak bule tak?

serius pagi nih rasa macam laen macam..paham tak? maksud aku bukan rasa macam laen,tapi laen macam.haaa. di sini kite kene paham ya konsep laen macam. ade perbezaan di antara keduanya. 

aku rasa sangat janggal pagi ni sbb tidak berjumpa dengan kanak kanak tadika al-irsyad. yelah, empat bulan kowt dah keje, empat bulan tuh jugak aku menghadap muka kanak kanak . walaupun aku rasa benci dan malas bile nak pergi keje,tapi bile da tengok muka budak budak nih aku rase happy.maksod aku gembira. erti katanya,perasaan bencidan malas tadi dengan serta merta hilang.

lebih kurang 4 bulan aku keje kat situ,kesimpulan yang aku buleh buat dengan pekerjaan aku  nih adalah :

1)  aku suka kawan dengan budak budak. diorang boleh jadi kawan baik aku.

2) aku belajar berdikari.belajar untuk menjadi berani bercakap depan orang ramai.berani untuk bergaul dengan orang.belajar masak.belajar untuk sabar.belajar memahami perasaan budak.

3) guru adalah satu pekerjaan yang memerlukan kekuatan fizikal dan mental.banyak pertanyaan di luar   jangkaan bole diajukan kepada anda secara tiba tiba.
contohnya :

murid : ustazah,berzina tuh apa..?
ustazah : berzina uh awak tido ngan laki yang bukan suami awak,pastu awak dapat bebi
murid : ohh, maknanya dia OKU la ea??
ustazah : errr...... 

4) bile aku dah kerja,baru aku tahu penat lelah umi abah nak cari sesen duwet.penat penat penat.

5) bila kerja, baru aku tahu banyak ragam manusia kat luar sana.sampai aku sendiri tak larat nak melayan dan banyak jugak dosa yang aku dapat disebabkan mengumpat.dose dose dose.

6) baru aku tahu,pelajar pelajar perlukan didikan agama yang secukopnya. aku paling tak puas ati ngan segelintir ibu bapa yang hanya menghantar anak anak ke sekolah untuk mengaji,tapi kat umah al-quran pon takde.

7 ) kena banyak bersabar nak didik anak anak.so, sekarang aku dah bersedia untuk ade anak.haha..yang nih TIPU sahaja. tamo lagiii...banyak lagi benda aku kene belajar.

8) aku pantang betol budak budak bercakap dan main bile aku tengah mengajar. ini masalah yang menganggu emosi aku setiap kali nak mengajar. pengajaran yang aku dapat adalah, jangan biarkan guru anda mengajar seorang diri di hadapan.walaupun guru uh  tunjuk dye tak kesah, tapi sebenarnya dye tak suke dan dye sedang sedih. take note nabilah.!kau akan setat belajar bulan 9 nih.ingat!! jangan buat kat bakal lecturer kau meklah.jangan buat apa yang kau tak suke student kau buat kat kau.

setakat nih saja pengajaran yang aku dapat hasil dpd pekerjaan aku. banyak lagi sebenarnya, tapi aku hanya mampu share setakat ini saje.after this, no more work. nak jadi housewife je la..hehe..sape yang tanak bini dye jadi suri rumah sudah,aku pon tanak kau. bai!


hari terakher bersama student al-irsyad



                             ehhhhhhhhh..lupe nak cakap...selamat berpuasa kawan kawan..!

2 comments:

hanim Nabilah August 1, 2011 at 5:11 PM  

rindu lah tu..sy setuju sgt no7..haha..pasni meklah kena focus ok,jgn main2 dalam kuliyah :)

nway thankz 4 sharing ur experience.very nice!i jeles u!!k bai^^

Anonymous,  August 4, 2011 at 8:46 PM  

untunglah da ada pengalaman.. nati dlm kelas hah.pndai pndailah jd org yg byk tny.. hahaha

  © Bella's copyright by meklah c:

scroll ke atas